ضمانت اجرایی برای منع از تعدد زوجات در نبود عدالت
تعدّد همسر مشروط به عدالت مردان است. مردان تا به عدالت كامل و واقعى برسند، باید مسیر طولانى را طى كنند. ولى آنان بىآنكه واجد این شرط باشند همسران متعددى مىگزینند. آیا اسلام براى جلوگیرى از این عمل راه حلّى دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : دوشنبه 1396/10/11 ساعت 13:43
در اسلام تعدّد زوجات مشروط به تحقّق عدالت است.
«فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً» نسا 4، آیه 3.؛
«بر آنچه پاك باشد براى شما از زنان دو تا و سه تا و چهار تا و اگر ترسیدید كه دادگرى نكنید پس یكى را به نكاح خویش درآورید».
منظور از عدالتى كه شرط تعدّد زوجات است عدالت در رفتار مىباشد. البتّه عدالت در تمایلات قلبى و گرایشات احساسى نوع متعالى از عدالت است كه دسترسى به آن مشكل است.
خداوند متعال، ضمن اشاره به دست نایافتنى بودن این نوع عدالت، به عدالت در رفتار توصیه فرموده است:
«وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمیلُوا كُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَة» نساء 4، آیه 129.؛
«شما هرگز نمىتوانید (از نظر محبّت قلبى) در میان زنان، عدالت برقرار
كنید، هر چند كوشش نمایید! ولى حال كه نمىتوانید تمایل قلبى خود را عادلانه سازید، پس حداقل تمایل خود را به كلّى متوجّه یك طرف نسازید كه دیگرى را به صورت زنى كه شوهرش را از دست داده درآورید (عدالت رفتارى را رعایت كنید)».
پس منظور از عدالت یك مقام دست نایافتنى نیست كه به خاطر آن بتوان همه مردان را از ازدواج مجدّد برحذر داشت. حفظ عدالت در نفقه، اظهار تمایل، رفت و آمد، حضور در منزل، مسكن، بخشش و هدیه، معاشرت و... از مصادیق اصل عدالت در رفتار است كه بایستى توسّط مرد مراعات شود.ر.ك: تفسیر نمونه: ج 4، ص 155.
اما اینكه چه مكانیسم و یا ضمانت اجرایى در مورد مردانى كه عدالت در رفتار را مراعات نمىكنند پیشبینى شده است مىتوان به چند نمونه اشاره نمود:
1. تحقیق و دقّت زن و خانواده زن در ازدواج دختر (ساز و كار پیشگیرانه)
در بسیارى از روایات به شدّت توصیه مىشود كه نسبت به مردانى كه قصد همسرى با آنان را دارید تحقیق كنید تا بهترین و متدیّنترین آنان را براى ازدواج برگزینید. بىشك انتخاب شایسته خانمها زمینه كشمكشهاى بعدى را از بین خواهد برد.
2. شرط ضمن عقد
قرار دادن شروط ضمن عقد توسّط همسر روش دیگرى است كه خانمها مىتوانند با آن از عواقب سوء احتمالى ناشى از چند همسرى جلوگیرى كنند.
3. ضمانت اجراى حكومتى
در بعضى از مصادیق بىعدالتى مانند عدم تأمین معاش و نفقه و... نسبت به همسر، حاكم حق الزام مرد و یا حتّى طلاق زن بدون رضایت شوهر را دارد.
4. ضمانت اجراى معنوى و اخلاقى
پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله در مورد رعایت عدالت بین همسران مىفرماید: «هركس دو زن داشته باشد و میان آنها به عدالت رفتار نكند و به یكى از آنها بیش از دیگرى ابراز تمایل نماید در روز قیامت محشور خواهد شد در حالى كه یك طرف بدن خود را به زمین مىكشد تا سرانجام داخل جهنم شود»بحارالأنوار، ج 7، ص 214. .
اهمیت حفظ عدالت بین همسران تاحدى است كه پیامبر اكرم صلىاللهعلیهوآله در بیمارى در آستانه رحلت نیز دستور مىدادند كه بستر بیمارىشان را هر شب در منزل همسرى كه نوبت او بود بگسترانند و امیرالمؤمنین علیهالسلام حتّى در خانه همسرى كه نوبت او نبود وضو هم نمىگرفتندمحسن قرائتى، تفسیر نور، ج2، ص 401..
5. استفاده از ضمانت اجراهاى عرفى
ریش سفیدى، حكمیت و استفاده از نفوذ بزرگان و آشنایان نقش مؤثّرى در این زمینه مىتواند باشد.
6. اخلاق همسردارى
مراعات تكالیف شرعى و اخلاقى گرمابخش كانون خانواده و بهترین ضمانت اجرایى براى هدایت شوهر به سوى رفتار عادلانه قلمداد مىگردد.
به عبارت دیگر یكى از عوامل روىآوردن به تعدّد زوجات، ناسازگارى و بداخلاقى زن در خانواده و عدم رعایت حقوق شوهر در منزل است، لذا توصیه زنان به رعایت اخلاق و احترام شوهر چنانكه در روایات به مثابه جهاد در راه خدا دانسته شده است «جهاد المرأة حسن التبعّل»مستدرك، ج 13، باب 54، ج 2. به این جهت است كه هم كانون خانواده گرم باشد و هم زمینه چندهمسرى و خانهگریزى ایجاد نشود.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
«فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً» نسا 4، آیه 3.؛
«بر آنچه پاك باشد براى شما از زنان دو تا و سه تا و چهار تا و اگر ترسیدید كه دادگرى نكنید پس یكى را به نكاح خویش درآورید».
منظور از عدالتى كه شرط تعدّد زوجات است عدالت در رفتار مىباشد. البتّه عدالت در تمایلات قلبى و گرایشات احساسى نوع متعالى از عدالت است كه دسترسى به آن مشكل است.
خداوند متعال، ضمن اشاره به دست نایافتنى بودن این نوع عدالت، به عدالت در رفتار توصیه فرموده است:
«وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمیلُوا كُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَة» نساء 4، آیه 129.؛
«شما هرگز نمىتوانید (از نظر محبّت قلبى) در میان زنان، عدالت برقرار
كنید، هر چند كوشش نمایید! ولى حال كه نمىتوانید تمایل قلبى خود را عادلانه سازید، پس حداقل تمایل خود را به كلّى متوجّه یك طرف نسازید كه دیگرى را به صورت زنى كه شوهرش را از دست داده درآورید (عدالت رفتارى را رعایت كنید)».
پس منظور از عدالت یك مقام دست نایافتنى نیست كه به خاطر آن بتوان همه مردان را از ازدواج مجدّد برحذر داشت. حفظ عدالت در نفقه، اظهار تمایل، رفت و آمد، حضور در منزل، مسكن، بخشش و هدیه، معاشرت و... از مصادیق اصل عدالت در رفتار است كه بایستى توسّط مرد مراعات شود.ر.ك: تفسیر نمونه: ج 4، ص 155.
اما اینكه چه مكانیسم و یا ضمانت اجرایى در مورد مردانى كه عدالت در رفتار را مراعات نمىكنند پیشبینى شده است مىتوان به چند نمونه اشاره نمود:
1. تحقیق و دقّت زن و خانواده زن در ازدواج دختر (ساز و كار پیشگیرانه)
در بسیارى از روایات به شدّت توصیه مىشود كه نسبت به مردانى كه قصد همسرى با آنان را دارید تحقیق كنید تا بهترین و متدیّنترین آنان را براى ازدواج برگزینید. بىشك انتخاب شایسته خانمها زمینه كشمكشهاى بعدى را از بین خواهد برد.
2. شرط ضمن عقد
قرار دادن شروط ضمن عقد توسّط همسر روش دیگرى است كه خانمها مىتوانند با آن از عواقب سوء احتمالى ناشى از چند همسرى جلوگیرى كنند.
3. ضمانت اجراى حكومتى
در بعضى از مصادیق بىعدالتى مانند عدم تأمین معاش و نفقه و... نسبت به همسر، حاكم حق الزام مرد و یا حتّى طلاق زن بدون رضایت شوهر را دارد.
4. ضمانت اجراى معنوى و اخلاقى
پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله در مورد رعایت عدالت بین همسران مىفرماید: «هركس دو زن داشته باشد و میان آنها به عدالت رفتار نكند و به یكى از آنها بیش از دیگرى ابراز تمایل نماید در روز قیامت محشور خواهد شد در حالى كه یك طرف بدن خود را به زمین مىكشد تا سرانجام داخل جهنم شود»بحارالأنوار، ج 7، ص 214. .
اهمیت حفظ عدالت بین همسران تاحدى است كه پیامبر اكرم صلىاللهعلیهوآله در بیمارى در آستانه رحلت نیز دستور مىدادند كه بستر بیمارىشان را هر شب در منزل همسرى كه نوبت او بود بگسترانند و امیرالمؤمنین علیهالسلام حتّى در خانه همسرى كه نوبت او نبود وضو هم نمىگرفتندمحسن قرائتى، تفسیر نور، ج2، ص 401..
5. استفاده از ضمانت اجراهاى عرفى
ریش سفیدى، حكمیت و استفاده از نفوذ بزرگان و آشنایان نقش مؤثّرى در این زمینه مىتواند باشد.
6. اخلاق همسردارى
مراعات تكالیف شرعى و اخلاقى گرمابخش كانون خانواده و بهترین ضمانت اجرایى براى هدایت شوهر به سوى رفتار عادلانه قلمداد مىگردد.
به عبارت دیگر یكى از عوامل روىآوردن به تعدّد زوجات، ناسازگارى و بداخلاقى زن در خانواده و عدم رعایت حقوق شوهر در منزل است، لذا توصیه زنان به رعایت اخلاق و احترام شوهر چنانكه در روایات به مثابه جهاد در راه خدا دانسته شده است «جهاد المرأة حسن التبعّل»مستدرك، ج 13، باب 54، ج 2. به این جهت است كه هم كانون خانواده گرم باشد و هم زمینه چندهمسرى و خانهگریزى ایجاد نشود.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .